
НА РъБъ ЛИ Е РъБъ?
Публикувано във Фейсбук на 21.08.2014
https://www.facebook.com/notes/%D0%BB%D ... 4454384087
Днес, на 21.08.2014 в 01:04 часа, е публикувано РЕШЕНИЕ № 745-НС от 20.08.2014 на Централната избирателна комисия за регистрация на коалиция „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“ за участие в изборите за народни представители на 5 октомври 2014 г.
За перфекционистите давам линка – ако искат да се запознаят с целия текст на Решението:
https://www.cik.bg/reshenie/?no=745&date=20.08.2014
Аз ще коментирам само някои фактически обстоятелства.
Към заявлението за регистрация са приложени ред документи, някои от които будят сериозно недоумение.
На първо място е приложеното „предизборно коалиционно споразумение от 19.08.2014 г.“ за образуване на коалицията „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК" за участие на коалицията в изборите за народни представители на 05.10.2014 г. Със сигурност такъв документ е представен на ЦИК, след като е приет и разгледан, но недоумението идва по посока, че никой никъде не го е видял публикуван за обществен достъп. Няма такъв документ нито на сайта на РъБъ, нито на ДСБ (не съм го търсил по сайтовете на другите партии с убеждението, че и там явно го няма!). Вместо това обществото беше дарено с днешна дата с декларация, че партиите от РъБъ ще се явяват на предсрочните парламентарни избори, за да оправдаят „надеждите за по-добър живот и европейски стандарти на политическо поведение“ .... и т.н. и т.н. Да де, ама едно е декларация, съвсем друго – подписано споразумение, наречено „предизборно коалиционно“.
И тук е мястото отново, както и в други публикации, да подчертая, че предишното коалиционно споразумение между партиите от РъБъ беше за - и само за - отминалите Евроизбори, което към днешна дата очевидно е невалидно. Впрочем, и при регистрацията в ЦИК за Евроизборите беше изигран същия номер – беше представено никъде непубликувано „решение от предизборно коалиционно споразумение от 02.04.2014 г. за образуване на коалицията“. Но нека да си мислим, че липсата на публичност на „предизборно коалиционно споразумение от 19.08.2014 г.“ е бял кахър.
По-важното е, че специално за ДСБ определянето на националната коалиционна политика е единствено в правомощията на Националното събрание на партията като нейн върховен орган (чл.14, т. 2 от Устава). Така, както на 12-тото Националното събрание беше решено с резолюция да се даде мандат на Националното ръководство да подпише споразумение за коалиция за явяване на избори за Европейски парламент на 25 май т.г. (виж т.2. http://dsb.bg/bg/blogs/article/3917), като отново подчертавам, че въпросното тогавашно коалиционно споразумение беше само за Евроизборите!
А в настоящия случай за извънредните парламентарни избори на 05.10. т. г. няма как Националното ръководство на ДСБ да е получило мандат по простата причина, че не е провеждано 13-то Национално събрание – и това е ноторно известен факт! Вярно е, че на проведено Национално съвещание на 21.06.2014 е гласувана резолюция за даване на мандат на НР за подписване на ново коалиционно споразумение (http://dsb.bg/bg/blogs/article/3985), но този „мандат“ няма никаква юридическа стойност, защото Националното съвещание не е Националното събрание и по Устав има съвсем други пълномощия. Цитирам чл. 19 Ж. (2) от Устава : „Националното съвещание изслушва докладите на Регионалните координатори и приема насоки за общинската и регионална политика на партията, както и за коалиционната политика за местни избори.“ (http://dsb.bg/bg/blogs/article/2104). Друг е въпросът кой и защо си е позволил да наруши Устава и какви последствия би трябвало да търпи.
Второто обстоятелство също е смущаващо. Касае се за „удостоверение за актуално състояние на ПП „Демократи за силна България", издадено на 12.08.2014 г. от СГС, ТО, VІ-16 с-в, по ф.д. № 6019/2004“
Нека никой не си прави илюзията, че искам да обвиня Съда в някакво прегрешение, камо ли пък ЦИК. Съдебният състав най-вероятно е издал удостоверението въз основа на последно вписаните данни (казвам „най-вероятно“, защото не съм чел удостоверението). Но задължение на представляващия партията – председателят Кънев – е да заяви за промени в обстоятелствата, подлежащи на вписване. В случая става дума за оставката на Димитър Бъчваров като член на Националното ръководство, вписан като такъв поради избора му на 11-ото НС.
Цитирам:
Държавен вестник, Брой 76, 30.8.2013, стр. 173
Софийски градски съд, София, ф. дело № 6019/2004 г., 3 съдебен състав, за политическа партия „Демократи за силна България“
Софийският градски съд на основание чл. 17, ал. 1, т. 8 ЗПП вписва по ф.д. № 6019/2004 г. за политическа партия с наименование „Демократи за силна България“ следните промени, приети на 11-ото национално събрание, проведено на 23.06.2013 г.: заличава досегашното национално ръководство на партията и вписва ново ръководство, а именно: Радан Миленов Кънев – председател, Атанас Петров Атанасов – заместник-председател, Петър Стефанов Москов – заместник-председател, Светослав Христов Малинов – заместник-председател, и членове: Димитър Петров Бъчваров, Иван Николаев Иванов, Димитър Петров Сяров, Росица Желязкова Рачева, Борис Борисов Станимиров, Пенка Иванова Деведжиева, Сергей Христов Добрев, Албена Димчева Палпурина
Последните промени на вписани обстоятелства от VI-16 състав са от 2014-04-14, видно от съдебния регистър. Сиреч – далеч преди депозираната оставка от г-н Димитър Бъчваров като член на Националното ръководство.
Значи представеното на ЦИК актуално състояние на ДСБ към дата 12.08.2014 г. просто не е актуално поради липса на вписване на промени в Националното ръководство, подлежащи на вписване. За която липса на актуалност, пак подчертавам, не е отговорна нито ЦИК, нито Съда. Чия е отговорността и дали някой ще я потърси остава да видим от развитието на казуса.
По-важното е дали ще се намери трета заинтересована страна, която да оспорва регистрацията на коалиция РъБъ. Според Решението на ЦИК то подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Централната избирателна комисия в тридневен срок от обявяването му. Това е много висока летва, която може да бъде прескочена само от видни юристи с висша компетентност по конституционно и административно право. Дали ще се намерят такива желаещи предстои да видим или всичко ще си остане като „глас в пустиня“.