Кой създаде поп-фолк културата

Тук се реализира главната дискусионна дейност на потребителите на форума по всички важни въпроси на политиката, икономиката, обществените отношения у нас и в чужбина, както и дискусионни въпроси от дейността на Форума по преценка на управителните органи.

Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот kolio_kolev » 21 Юли 2010, 19:14

Кой създаде поп-фолк културата
Стоян Михалев, публикувано във в-к "Седем" на 21.07.2010г.


Наскоро една популярна и скандална радиоводеща с ирония ме попита дали не смятам, че “ДС е създала поп-фолк културата, за да промиват мозъците на хората”. От мен се очакваше да споделям тази конспиративна теория и като я заявя публично, да се превърна в обект на подигравки, изглеждайки несериозно в очите на преобладаващата част от “приземените и трезвомислещи” хора.
Да се отговори директно и еднозначно на този въпрос би имало смисъл само ако човек преди това е вникнал в някои детайли и предисторията на фактите. Всъщност истината е, че поп-фолк културата е създадена от родната ни организирана престъпност. Първите две музикални компании, които издаваха в началото на 90-те години предвестниците на съвременната мутренска култура, бяха собственост на групировките СИК и ВИС.
Всичко тръгна като един бизнес модел с цел печалба – поне на пръв поглед. Постепенно обществото бе “разработвано” от различни “социални инженери”, било то популярни тв шоумени или обикновени социалистически инженери отпреди 10 ноември. Те държаха медийно да ни разясняват през цялото време, че поради етнокултурните исторически специфики на Балканския регион, българското население има естествени потребности към ориенталските ритми и нямало как да не задоволяват от бизнес гледна точка тази сериозна ниша на новозараждащия се капиталистически пазар у нас след промените. И до днес много водещи и журналисти от популярни телевизионни предавания и блокове контрират с тези аргументи всеки “объркал се” и дръзнал да надигне глас срещу този над деситилетен медиен комфорт към масовото очалгаряване и опростачване на населението. Същите медийни корифеи обаче, дали умишлено или не, избягват представянето пред аудиторията им на изследвания като това на германската славистка Катерина Гел, публикувано в ежедневника “Франкфуртер алгемайне цайтунг”. В това научно изследване фигурира следното заключение:
"Фактът, че 85% от българското население са "привърженици" на този стил, е резултат от систематичното му разпространение от местните медии. Зад това стоят властовите елити, компрометирани в голяма степен заради корупционни скандали. По този начин тези елити преследват не само икономически интереси, но и една ясна политическа цел: стимулирането на инициирана "отдолу" култура, която да ги легитимира сред широките маси".
Оказва се, не само че медийното разпространение не е следствие на желанието за задоволяване на “ориенталските” потребности, а това разпространение и появата на “ориенталски” потребности е следствие на щедро финансиране от престъпни властови и икономически елити. Или още по-точно казано, задоволена е по-скоро потребността на някои медии да получат своята комисионна за извършване на услугата “легитимиране на престъпни властови и икономически елити”. И нека спрат да ни пробутват дежурното медиино извинително обяснение “Ама какво да направим, като те си го искат хората”, защото други немски учени без проблем могат да им разкажат как преобладаващата част от немското население през 30-те години на миналия век в следствие на добре координирана и финансирана медиина кампания по съвсем демократичен път въздигна Третия райх и вече близо 80 г. техните наследници и внуци не могат да се отърват от вината и срама, последвали това решение.
Но си мисля, че и без помощта на съвременните немски учени все по-видна става основната цел на усилието тази “ориенталска” култура да бъде превърната в национална културна ценност. Аз лично бих я формулирал така - чалгакултурата легитимира мутренския модел на икономика и намалява силно обществената нетърпимост към него. По този начин организираната престъпност получава своето алиби в съзнанието на хората и борбата с нея особено на местно ниво е силно затруднена. Този модел възпрепятства крайно необходимото създаване на активно и ефективно гражданско общество като естествен пазител на обществения интерес, защото едно цяло поколение вече смята за по-естествено да се забогатява по незаконен и пазарно неконкурентен начин.
От позицията на времето вече все по-отчетливо може да се види системата на скачените съдове между възхода на организираната престъпност и масовото разпространение на поп-фолк културата. В началото на 90-те години имахме само спорадични симптоми на зараждаща се “нова вълна” в ценностните възприятия на отделни групички сред населението. Тогава все още се зараждаше самата организирана престъпност и нямаше достатъчно натрупан капитал, който да е необходимо да бъде легализиран. По-късно, в годините между 1997г. и 2001г., тази вече понабрала инерция организирана престъпност беше силно ограничена в действията си от тогавашното реформаторско управление и на мутренските кланове не им беше изобщо до парадиране с богатство, тъй като рискуваха да го загубят чрез данъчни и наказателни рестрикции от страна на контролните органи. По това време така се бяха изпокрили, че дори не смееха да се самоизбиват, за да преразпределят “пазарното” си влияние. Затова пък след идването на “царското” управление започна големият възход на организираната престъпност у нас . Гангстерските убийства надминаха числото 150 само за първите 3 години, паралелно с това се появи още по-модерен и ефективен престъпен модел в лицето на все по-набиращата мощ олигархия. Този исторически момент се оказа перфектната хранителна среда за всепоглъщащата масовия вкус поп-фолк култура. Това беше моментът, в който настъпи пълната симбиоза. Културата на вулгарността успя да превърне вулгарността в култура.
Това, което обаче остана скрито за широката публика постепенно започва да прозира в наши дни. Поп-фолк индустрията се беше превърнала в една от машините за пране на пари от данъчни престъпления, източване на ДДС, контрабанда на цигари и алкохол, проституция и търговия с оръжие и наркотици. Обикновено това става чрез инвестиране в скъпи и лъскави видеоклипове и реклами на популярни чалга изпълнителки. Почти не се сещам за реклама на едри родни производители на алкохол, които да не са използвали този прийом. Интересното в случая е, че наскоро разбрахме за много от тях, че са били спонсори на управляващи партии в последните 7-8 години, и същевременно никой до края на миналата година не ги беше разследвал защо се занимават с контрабанда на стоки с фалшиви бандероли, които сами си печатат. Всеки сам да прецени дали в тази връзка можем да добавим и факта, че след иницииран “одит” на нашумели поп-фолк изпълнителки се оказа, че не са собственички на скъпите возила, с които ежедневно парадират, а това важи и за недвижимата собственост, която обикновено може да се види за фон на фотосесиите им из булевардните “лайфстайл” списания. Подобни твърдения започват все по-често да се срещат в западната преса за България :
Сред "меценатите" нерядко има и босове на мафията, чийто живот се възпява поръчково от певици в собствените им ресторанти, барове и дискотеки. Именно тази е атмосферата, в която мрежите, оплетени от съмнителни бизнесмени, политици и пазители на реда, стават все по-гъсти. Тази е атмосферата, в която се развиват и новите центрове на властта”.
Явно става все по-видно, че самите поп-фолк клубове и заведения нерядко са собственост на знакови лица от организираната престъпност или най-малкото са управляват чрез техни подставени лица. Добрата новина е, че чалга индустрията като следствие на теорията за скачените съдове постепенно започва да дава видими симптоми на спад, особено след като в последните месеци се проведоха мащабни полицейски и прокурорски акции срещу големи организирани престъпни групи. Това ме навежда на мисълта, че е много вероятно колкото повече “Октоподът” бива вкарван в клетки, толкова повече масовото очалгаряване и опростачване да губи финансовите си инжекции и да загуби трибуната си. Тогава почтенните и достойни начини за себереализация на личността ще си проправят своят естествен път към съзнанието на хората.
Сега вече мога да отговоря на въпроса на журналистката, с който започнах: "Не мога да твърдя, че ДС са създали поп-фолк културата. За мен корените й са в организираната престъпност, с която от години са като скачени съдове. А що се отнася до това кой създаде организираната престъпност - предполагам, че малко хора вече вярват, че репресивният апарат на бившата тоталитарна комунистическа власт не е полагал основите на мафиотския червен “капитализъм”.

Стоян Михалев
11.07.2010г.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Текстът е от тук: http://www.facebook.com/note.php?note_id=449304874342&id=678231655

.
kolio_kolev
 
Мнения: 9
Регистриран на: 25 Апр 2009, 11:27
Местоположение: София

Re: Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот Любомир Вучков » 21 Юли 2010, 20:13

kolio_kolev написа:Кой създаде поп-фолк културата
Стоян Михалев, публикувано във в-к "Седем" на 21.07.2010г.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Текстът е от тук: http://www.facebook.com/note.php?note_id=449304874342&id=678231655.


Чудесно! Направо се топя от удоволствие, като чета толкова пресни неща - днес излязли на медийния тезгях - да се постват в нашия форум. Това за сетен път показва, че ролята на форумите като масова комуникация не е отмряла - не може да заменим нито със социалните мрежи, нито с частните блогове, а трябва само успешно да се допълват!
Адмирирам тази практика да продължава и благодаря на г-н Колев за удачните му инициативи и попадения, почерпени от в-к "Седем". А дали да не поканим и някои от списващите там специално за нас да напишат нещо - пък ние ще го тиражираме чрез "Свежо" и Фейсбук? Защо и самият Иво Беров да не ни стане форумен член и автор? Хайде да помислим и върху това! Аз, въпреки една-две публикации във в-к "Седем" не се чувствам достатъчно близък с г-н Беров и не бих могъл да се възползвам от собствената си идея, но пък вие помислете! Същото се отнася и за добрата журналистка Галя Вълчева - тя е наш член, ама нещо неактивна, Таня Соломонова също - пише добре, актуално, ама тук не се проявява. Просто търсят се ... нали така се казваше по студентските ни години ...!
А който търси - намира! Хайде - на слука и на сполука!
Изображение
ИВАНЕ, ЗАЩО ТОГАВА НЕ МИ ПОВЯРВА, ЧЕ ДСБ ЗАГИВА? ЗАЩО СЕГА МЪЛЧИШ И ГУБИШ УВАЖЕНИЕТО НА ПОЧТЕНИТЕ ХОРА?! !
Аватар
Любомир Вучков
 
Мнения: 944
Регистриран на: 20 Окт 2008, 12:08
Местоположение: София, България

Re: Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот kolio_kolev » 21 Юли 2010, 21:35

Няма значение къде първоначално даден автор публикува статиите си. По-важно е да има "пчелички", които да събират на едно място пръснатите из интернет материали.
Форумите са статични като съдържание и тяхната роля често е да бъдат нещо като архив (библиотека) на публикувани на други места съдържание (социалните мрежи, порталите, специализирани сайтове или лични блогове). Всяка форма за комуникация в интернет си има своите предимства и недостатъци.
Специализираните сайтове/форуми, като този тук, са по "клубна" форма за комуникация, така че не е възможно да се достигне масовост.
По-важно за един специализиран сайт/форум е да има качествено съдържание. Потребителите "налитат" на съдържание, поради тази причина е важно да има хора, които постоянно да се грижат за качественото съдържание - дали е взето от други места (препечатано) или е "собствено производство" това често е без значение.
Когато има качествено съдържание, ще започнат да идват не само потребители, но и "качествени" потребители.
Изискват се много време и усилия. Всичко с времето си се постига.
kolio_kolev
 
Мнения: 9
Регистриран на: 25 Апр 2009, 11:27
Местоположение: София

Re: Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот Николина Манчева » 22 Юли 2010, 00:24

;)
За сега сме трима с абсолютно еднакво мнение.
Дано "се зарази" още някой
:tease:
Николина Манчева
 
Мнения: 1307
Регистриран на: 17 Окт 2008, 22:57

Re: Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот Иван Кованджиев » 25 Юли 2010, 14:19

Да, по-често ще влизам тук!
Аватар
Иван Кованджиев
 
Мнения: 159
Регистриран на: 30 Окт 2008, 21:21
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот Николина Манчева » 03 Май 2011, 10:32

;)

За някои интелигентността е дразнещо, досадно украшение, без което спокойно може да се мине.
Тя обаче е, макар и недостатъчно, но задължително условие за доброто управление.



СМЕШНОСРАМНОСТРАШНО

Пак въздух под налягане?

Простонародните по стил изявления на българския премиер предизвикват у някои хора радост, а у други снизхождение. Трети виждат в тях умението на един изключителен политик да общува с хората.

"Мисля, че бях ясен: добре се живее в България. Имаме един от най-ниските дългове и дефицит и сме много по-напред от вас". Това каза българският премиер, обръщайки се към своята хърватска домакиня и колежка на съвместната им пресконференция в Загреб.

На първо четене трябва да се каже, че изявлението е много смешно. Заради съчетанието на строго смръщените вежди и назидателния тон на оратора с пълното фактологическо разминаване между твърдението му и действителността.

С години назад и доста встрани

Хърватия, разбира се, не е най-идеалното място на света. Всеки обаче, който е имал възможност да я види или поне си е направил труда да прочете статистическите данни, знае прекрасно, че в сравнение с нея България изглежда не само с много години по-назад, но, както се казваше в един стар виц, и доста встрани. За съжаление членството в Европейския съюз засега с нищо не променя тази реалност, а и скоро едва ли ще я промени.
Колкото до твърдението, че „добре се живее в България”, то едва ли се нуждае от коментар. Още повече, че по този въпрос нещата са твърде относителни. За премиера и неговото обкръжение това твърдение може и да е валидно. Както и за обитателите на мутренските дворци по склоновете на Банкя и Бояна.
От друга страна, сравнението на данните от последните две преброявания на населението показва, че за десет години над половин милион българи са избрали да живеят на друго място. А само през миналата година - близо 30 хиляди. При това в бройката влизат само официално регистриралите се.

Бай Ганьо поне пътуваше на свои разноски

Освен че са фактологически неверни, както се е случвало и друг път, думите на премиера, са и, меко казано, недипломатични и вероятно обидни за неговите домакини. „Съвременен Бай Ганьо”, казват мнозина. Алековият герой обаче обикаля света за своя сметка и говори от свое име. Нашият случай не е такъв.

Затова за някои от българите загребската случка, освен че е смешна, е и срамна.
„Аз лично се срамувам, че такъв човек заема такъв важен държавен пост и представя моята страна по света”,
написа някой тези дни в интернет-форумите
и мнението му бе споделено от повечето от останалите участници.

Срамът обаче е също нещо относително. Защото за друга част от българите подобни задгранични изяви на премиера вероятно са повод не за срам, а за национална гордост.


Управлява, както говори

Те са го избрали именно, защото е такъв, какъвто е. Избрали са го не само за да ги представлява - такива, каквито са, с което той се справя много добре. Но и за да управлява. Което той прави така, както и говори.

Затова нещата не са само смешни и срамни, но и страшни.
А понеже премиерът не е сам, а се е оградил със себеподобни,
смешносрамнострашното у нас се е превърнало в епидемия.

За някои интелигентността е дразнещо, досадно украшение, без което спокойно може да се мине. Тя обаче е, макар и недостатъчно, но задължително условие за доброто управление. Липсата й донякъде обяснява защо вместо да сме „много по-напред”, постоянно изоставаме. И защо, всъщност, в България не се живее добре.

Автор: Я. Бояджиев, Редактор : А. Андреев

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15042276,00.html
:clapping:
Николина Манчева
 
Мнения: 1307
Регистриран на: 17 Окт 2008, 22:57

Re: Кой създаде поп-фолк културата

Мнениеот Николина Манчева » 20 Юли 2011, 22:43

;)
Не е смешно,но е част от магията

http://vbox7.com/play:9bc83e08&al=1&vid=6085221
:clapping:
Николина Манчева
 
Мнения: 1307
Регистриран на: 17 Окт 2008, 22:57


Назад към Дискусионен клуб

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron